Godot Engine – spelmotorn med öppen källkod släppt i version 3.1

Så var det äntligen dags! För den som gillar öppen källkod och digitala spel så är dagens släpp av Godot Engine en väldigt stor och välkommen nyhet. Öppen källkod och spel är inga främlingar som döljer något för varandra. Idag finns det flera spel med öppen källkod inom i princip alla kategorier. Många av dessa har dock baserats på gamla spelmotorer eller hemmasnickrade spelmotorer. Det som saknats på området är en stabil, funktionsrik och gemensam spelmotor med öppen källkod som utvecklare kan samlas kring för spel kring alla kategorier. En liknelse som kan dras är att spelutvecklare har saknat sin version av “GNU/Linux”-projektet att samlas kring. Det håller nu på att ändras då projektet växer hela tiden.

De stora nya funktionerna i GodotEngine är följande (länkar leder till GodotEngines nyhet med mer detaljer på engelska):

Även om projektet mognar mycket är det fortfarande är en bra bit kvar tills GodotEngine har lika bra utvecklarbas, kvalitet och hastighet i utvecklingen som de proprietära spelmotorerna Unity, Source Engine, Unreal Engine, CryEngine med flera. Ett exempel på det relaterar just till dagens släpp av version 3.1. Tanken var att versionen skulle komma redan förra våren men så blev alltså inte fallet p.g.a bland annat antalet utvecklare i projektet, men också p.g.a. filosofin inom många projekt inom fri mjukvara och öppen källkod där fokus läggs på att leverera väldigt bra kod, även om själva slutanvändaren kanske inte märker av det, vilket nog många gör i detta fall då många är spelutvecklare själva och vill ha en väloptimerad spelmotor.

Här kan du ladda ned GodotEngine för alla olika plattformar:

https://godotengine.org/download

Läs hela annonseringen på GodotEngines hemsida här: https://godotengine.org/article/godot-3-1-released

Även den som vill migrera från proprietära spelmotorer som Unity kan ha en väldigt enkel resa och kommer märka att det inte är stora skillnader:

http://docs.godotengine.org/en/stable/learning/editor/unity_to_godot.html

Vill du bidra till utvecklingen av Godot Engine finansiellt kan du bli en Patron: https://www.patreon.com/godotengine

Mycket hjälp går att hitta i dokumentationen: https://docs.godotengine.org/en/3.1/

Men det finns även stöd att finna på t.ex. Reddit: https://www.reddit.com/r/godot/

Spel gjorda i GodotEngine kan distribueras på de flesta plattformar, även iOS som det går att se en demovideo av här: https://invidio.us/watch=?Qb9Q5oAHXd4

Intressant om Godot Engine med jämförelser och svar från Quora:

https://www.quora.com/Is-Godot-a-good-game-engine

https://www.quora.com/How-does-the-Godot-Engine-compare-to-Unity-Is-it-easy-to-use-Does-it-have-the-same-features-Does-it-make-collaboration-easier